A. Hasil Pembelajaran: Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
1. Menganggar isipadu cecair bagi setiap balang.
2. Menyukat isipadu cecair dengan menggunakan
unit-unit bukan piawai.
3. Membuat perbandingan isipadu cecair yang
terdapat dalam setiap bekas dan balang.
B. Bahan Bantu Mengajar: 1. Balang berlainan saiz
2. Baldi
3. Cawan Polistrin
4. Senduk
AKTIVITI 2
C. Strategi Pengajaran dan Pembelajaran :
AKTIVITI 1
1. Guru membahagikan murid kepada 5 kumpulan di mana setiap kumpulan
mewakili 5 orang murid.
2. Setiap kumpulan dikehendaki melantik seorang ketua yang bertindak sebagai
pencatat kepada aktiviti yang akan dilakukan.
3. Guru mengedarkan 4 balang berlainan saiz, 4 cawan polistrin dan sebaldi air
kepada setiap kumpulan.
4. Guru meminta murid membuat anggaran bilangan cawan polistrin yang akan
digunakan untuk memenuhi setiap balang tersebut.
5. Ketua kumpulan dikehendaki mencatat anggaran yang telah dibuat di dalam
lembaran yang diberikan.
6. Guru memberi penerangan kepada murid cara mengukur isipadu bagi setiap
balang.
7. 4 murid di dalam setiap kumpulan diminta mengisi air ke dalam balang yang
telah dilabelkan tersebut dengan menggunakan cawan polistrin sambil
membilang jumlah cawan yang digunakan untuk memenuhi balang-balang
tersebut.
8. Ketua kumpulan bertindak mencatat hasil dapatan daripada aktiviti yang telah
9. Ketua kumpulan membentangkan hasil dapatan bagi kumpulan masing-masing.
10. Guru menerapkan kepada murid, tidak semestinya balang besar akan
mengandungi isipadu air yang banyak. Ianya hendaklah diukur sebelum
membuat penilaian ataupun rumusan.
AKTIVITI 2
11. Seterusnya guru mengedarkan 2 balang berlainan saiz yang mengandungi
air, baldi kosong dan 2 batang senduk.
12. Murid dikehendaki menceduk air yang terdapat di dalam setiap balang ke
dalam baldi kosong sambil mengira bilangan senduk yang digunakan.
13. Ketua dikehendaki mencatat bilangan senduk yang digunakan untuk mengisi
Tiada ulasan:
Catat Ulasan