SELAMAT DATANG.... WELCOME....

Terima kasih kerana sudi melayari blog saya yang tidak seberapa ini sekurang-kurangnya kita dapat berkongsi ilmu demi kebaikan anak didik kita. InsyaAllah

23 November 2010

STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (MURID BERPENCAPAIAN TINGGI)

A.      Hasil Pembelajaran:    Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat
                                               1. Menganggar isipadu cecair bagi setiap balang.
                                               2. Menyukat isipadu cecair dengan menggunakan
                                                   unit-unit bukan piawai.
                                               3. Membuat perbandingan isipadu cecair yang
                                                   terdapat dalam setiap bekas dan balang.

B.      Bahan Bantu Mengajar1. Balang berlainan saiz
                                                   2. Baldi
                                                   3. Cawan Polistrin
                                                   4. Senduk
AKTIVITI 1

 AKTIVITI 2

C.      Strategi Pengajaran dan Pembelajaran :

AKTIVITI 1

1. Guru membahagikan murid kepada 5 kumpulan di mana setiap kumpulan
    mewakili 5 orang murid.
2. Setiap kumpulan dikehendaki melantik seorang ketua yang bertindak sebagai
    pencatat kepada aktiviti yang akan dilakukan.
3. Guru mengedarkan 4 balang berlainan saiz, 4 cawan polistrin dan sebaldi air
    kepada setiap kumpulan.
4. Guru meminta murid membuat anggaran bilangan cawan polistrin yang akan
    digunakan untuk memenuhi setiap balang tersebut.
5. Ketua kumpulan dikehendaki mencatat anggaran yang telah dibuat di dalam
    lembaran yang diberikan.
6. Guru memberi penerangan kepada murid cara mengukur isipadu bagi setiap
    balang.
7. 4 murid di dalam setiap kumpulan diminta mengisi air ke dalam balang yang
    telah dilabelkan tersebut dengan menggunakan cawan polistrin sambil
    membilang jumlah cawan yang digunakan untuk memenuhi balang-balang
    tersebut.
8. Ketua kumpulan bertindak mencatat hasil dapatan daripada aktiviti yang telah
    dilakukan.



9. Ketua kumpulan membentangkan hasil dapatan bagi kumpulan masing-masing.
10. Guru menerapkan kepada murid, tidak semestinya balang besar akan
      mengandungi isipadu air yang banyak. Ianya hendaklah diukur sebelum
      membuat penilaian ataupun rumusan.

AKTIVITI 2
11. Seterusnya guru mengedarkan 2 balang berlainan saiz yang mengandungi
      air, baldi kosong dan 2 batang senduk.
12. Murid dikehendaki menceduk air yang terdapat di dalam setiap balang ke
      dalam baldi kosong sambil mengira bilangan senduk yang digunakan.
13. Ketua dikehendaki mencatat bilangan senduk yang digunakan untuk mengisi
      air di dalam kedua-dua balang tersebut dan membentangkannya.



14. Guru membuat rumusan tentang kedua-dua aktiviti yang dilakukan.


D.      Lembaran Kerja :



Tiada ulasan:

Catat Ulasan